Reclame


Wat is reclame?


Reclame is een communicatiemiddel dat gebruikmaakt van massamedia (tv, radio, kranten, tijdschriften, billboards...). De inhoud wordt bepaald en betaald door een duidelijk waarneembare bron.

Reclame is een goed instrument om mensen te informeren en te overtuigen, zowel voor producten, diensten als voor ideeën.

Reclame kunnen we niet alleen opdelen volgens het medium via welk het product aan de man wordt gebracht (radio, kranten, tijdschriften, billboards...), maar ook op basis van :
- de verzender van de boodschap : producent, overheid ...
- de bedoelde ontvanger van de boodschap : particulier, ander bedrijf ...
- het type boodschap dat wordt overgebracht : merk promoten, productcategorie promoten, goodwill
  kweken, actiegericht...

Voorbeelden


- Vergelijkende reclame : het eigen merk wordt gedifferentieerd van dat van een (bekende) concurrent.



- Demonstratie : de consumenten krijgen te zien hoe een product werkt.


















- Pratende hoofden : Personages vertellen in hun eigen woorden een verhaaltje.

















Voor- & nadelen


Voordelen :
  • Geografisch sterk verspreide klanten kunnen tegen lage kosten per (mogelijke) klant bereikt worden.
  • De boodschap kan vele malen herhaald worden.
  • Reclame is expressief. Het product kan gedramatiseerd worden (illustraties, geluid, kleur,...).
  • Er kunnen meerdere doelen bereikt worden (langetermijnimago, snel verkoopeffect...).

Nadelen : 
  • Reclame is onpersoonlijk.
  • Reclame is minder direct overtuigend.
  • Het is grotendeels éénrichtingscommunicatie, waardoor (mogelijke) klanten niet het idee hebben dat ze speciaal moeten opletten of reageren.
  • Reclame kan duur zijn.