Wat is public relations?
Public relations zijn alle communicatie-uitingen die een bedrijf op een (mogelijke) klant of andere belanghebbenden (stakeholders) richt. Dit zijn groepen waarbij het bedrijf goodwill (= een positieve instelling) wil kweken. Voorbeelden zijn werknemers, het grote publiek, belangengroepen...
De public relations-inspanningen kunnen leiden tot publiciteit. Publiciteit is communicatie via massamedia, die niet door het bedrijf wordt betaald.
Voorbeelden
- Sponsoring van productevenementen : sponsoring van activiteiten waarin het product een grote rol speelt. (1.200 deelnemers voor BK gsm-werpen (Het Laatste Nieuws, 22/07/2014))
- Persconferentie (Apple Watch eindelijk onthuld (Het Nieuwsblad, 09/09/2014))
- Sponsorship (SOS Kinderdorpen renoveert zijn vestiging Chantevent (Het Laatste Nieuws, 04/04/2013))
Voor- & nadelen
Voordelen :
- De (mogelijke) klanten en andere belanghebbenden krijgen de boodschap als nieuws, waardoor het echter en geloofwaardiger overkomt.
- Ook (mogelijke) klanten die verkopers en reclame uit de weg gaan, er niet in geïnteresseerd zijn of er kritisch tegenover staan, worden bereikt.
- Persaandacht is gratis => lage kosten.
- Het komt het imago en de reputatie van het bedrijf ten goede.
Nadelen :
- Er is een gebrek aan controle over de inhoud van de communicatie. De journalisten bepalen de inhoud.
- Er is een gebrek aan controle over de timing van de communicatie. De journalisten bepalen of iets 'nieuwswaarde' heeft.