Public relations (publiciteit)


Wat is public relations?


Public relations zijn alle communicatie-uitingen die een bedrijf op een (mogelijke) klant of andere belanghebbenden (stakeholders) richt. Dit zijn groepen waarbij het bedrijf goodwill (= een positieve instelling) wil kweken. Voorbeelden zijn werknemers, het grote publiek, belangengroepen...

De public relations-inspanningen kunnen leiden tot publiciteit. Publiciteit is communicatie via massamedia, die niet door het bedrijf wordt betaald.


Voorbeelden


  • Sponsoring van productevenementen : sponsoring van activiteiten waarin het product een grote rol speelt. (1.200 deelnemers voor BK gsm-werpen (Het Laatste Nieuws, 22/07/2014))

Voor- & nadelen


Voordelen :
  • De (mogelijke) klanten en andere belanghebbenden krijgen de boodschap als nieuws, waardoor het echter en geloofwaardiger overkomt.
  • Ook (mogelijke) klanten die verkopers en reclame uit de weg gaan, er niet in geïnteresseerd zijn of er kritisch tegenover staan, worden bereikt.
  • Persaandacht is gratis => lage kosten.
  • Het komt het imago en de reputatie van het bedrijf ten goede.

Nadelen :
  • Er is een gebrek aan controle over de inhoud van de communicatie. De journalisten bepalen de inhoud. 
  • Er is een gebrek aan controle over de timing van de communicatie. De journalisten bepalen of iets 'nieuwswaarde' heeft.