Aan de lesgevers



Gegevens in verband met het leerplan


Naam van het leerplan : Bedrijfseconomie Handel
Nummer van het leerplan : D/2005/0279/014
Leerplandoelstelling : De verschillende soorten promotie noemen. (4.12; p. 34)

Didactisch gebruik van de klassite


Didactische werkvorm : Zelfstandig leren (+ huiswerk)

  • Zelfstandig leren
De leerlingen verwerven zelfstandig nieuwe leerstof. Met behulp van de klassite reikt de leerkracht de leerinhoud aan. De leerlingen bepalen zelf het tempo waarop ze de verschillende tabbladen doorlopen en de oefeningen oplossen. De leerkracht is aanwezig in het lokaal en geeft extra uitleg wanneer iets niet duidelijk is of wanneer er vragen zijn.

  • Huiswerk
Wanneer de leerlingen er niet in slagen alle tabbladen van de klassite te doorlopen in de daartoe voorziene tijd, wordt de rest van de klassite huiswerk. 

Na een korte herhaling in de volgende les volgt een evaluatiemoment om na te gaan of de beoogde doelstellingen werden bereikt. 

Didactische principes

  • Activiteitsprincipe
Er is voldoende leerlingenactiviteit. Niet alleen moeten de leerlingen zelfstandig nieuwe leerstof verwerven aan de hand van de klassite, ze moeten ook nadenken over de voor- en nadelen van een promotievorm, enkele krantenartikels lezen, oefeningen maken...

  • Aanschouwelijkheidsprincipe
Er wordt gebruik gemaakt van filmpjes, afbeeldingen... om de leerinhoud te verduidelijken.

  • Belangstellingsprincipe
In de mate van het mogelijke werd bij de keuze van de voorbeelden rekening gehouden met de leefwereld van de leerlingen. Er werd getracht om een juiste moeilijkheidsgraad te vinden, zodat de leerlingen voldoende worden uitgedaagd.

  • Integratieprincipe
Er wordt rekening gehouden met de voorkennis van de leerlingen. In de inleiding wordt de nieuwe leerstof gesitueerd in het geheel van de leerstof. Aan de hand van de voorbeelden wordt het voor de leerlingen duidelijk dat ze dagelijks worden geconfronteerd met één of meerdere vormen van promotie.

  • Herhalingsprincipe
In de inleiding worden de belangrijkste zaken uit de vorige lessen kort aangehaald. In de oefening wordt de verworven kennis herhaald aan de hand van oefeningen. Daarenboven zal de leerinhoud uit de klassite in de volgende les nog eens kort herhaald worden en volgt er een herhalingsoefening.

  • Individualisatie- en differentiatieprincipe
Er wordt rekening gehouden met de verschillen tussen de leerlingen in de klas. De evaluatie vind niet plaats op het einde van de les, maar de leerlingen krijgen de mogelijkheid om thuis verder te werken wanneer het voorziene lesuur niet volstond. Omgekeerd wordt voor de leerlingen die sneller klaar zijn iets extra voorzien, buiten de klassite.

  • Beperkingsprincipe
De leerstof wordt beperkt. De verschillende vormen van reclame bijvoorbeeld worden eerder kort behandeld. In de volgende lessen komt dit uitgebreid aan bod.