Inleiding


Wat weten we al?


De marketing mix is het geheel van instrumenten die door de onderneming worden ingezet om de vraag naar een product te beïnvloeden en de commerciële en algemene doelstellingen te realiseren.

Vier vragen kunnen gesteld worden : 
          Welk Product wordt op de markt gebracht?
          Welke Prijs wordt aan de consument aangerekend?
          Op welke Plaats wordt het product te koop aangeboden?
          Welke Promotie wordt er gevoerd? Hoe raakt het product bekend?

De eerste drie P's (product, prijs en plaats) werden in de voorbije lessen al uitvoerig besproken.
In wat volgt zal dieper ingegaan worden op de vierde P van de marketingmix, namelijk promotie. 

Promotie


Promotie is het meest zichtbare instrument van de
marketingmix.

Het omvat alle middelen waarmee de onderneming met

De 4 P's van de marketingmix

doelgroepen en belanghebbenden (stakeholders)
communiceert teneinde het product of de organisatie zelf
te promoten.

Met promotie probeert men (mogelijke) klanten te beïnvloeden
of te overtuigen door een bepaalde boodschap over te brengen.
Deze boodschap kan gericht zijn op specifieke of gekende
personen, dat noemt men persoonlijke communicatie.
Wordt de boodschap door middel van massamedia op niet
apart te identificeren personen gericht, dan spreekt men
van massacommunicatie.


Een opwarmertje...


Vervang het blokjespatroon door de juiste benaming (merk, bedrijf,...). Druk na de oefening op 'Einde' en 'Verbeter'. Zo zie je welke oefeningen je juist/fout hebt.

Inleiding